torsdag 21 april 2011

Dagens låt


R&B är en genre jag alltid haft svårt för. Vet inte riktigt varför riktigt, kan vara allt ifrån den ständiga falsettsången till de sockersöta textraderna om hur mycket de älskar just den speciella någon. Men för några dagar sedan kom jag över den kanadensiske R&B-sångaren Abel Tesfaye, mer känd som The Weeknd's, debut-mixtape House of Baloons.

Jag vet att jag är lite inkonsekvent, att jag gillar Weeknd men inte liknande akter, han sjunger också ständigt i falsett, men det är något speciellt med atmosfären runt musiken som tilltalar mig. Det känns som det är lite tyngd bakom texterna som består mycket av sex, droger. Bitvis så har mixtapet även en mycket spännande och lite obehaglig ljudbild. Vågar nästan påstå att vissa spår påminner lite om husgudarna the xx, speciellt titelspåret, men det kan ju bero på att det är en sampling av London legendarerna Siouxsie And The Banshees hit Happy House.

Hela mixtapet går att ladda ner på hans hemsida. De spåren jag rekommenderar är House of Baloons, Glass Table Girls, What You Need och Wicked Games.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar