lördag 16 oktober 2010

Håkan Hellström - 2 steg från paradise

Håkan Hellström - 2 steg från paradise, en skiva om att aldrig riktigt komma ända fram, hemstaden Göteborg och nostalgi.

Jag har varit ett stort fan av Håkan sedan jag hörde Känn Ingen Sorg skivan för första gången, men det var mest de mer fartfyllda låtarna som tilltalade mig till att börja med. Men sen när han släppte sitt andra album, Det Är Så Jag Säger Det, var det främst Mitt Gullbergs kaj paradis, Kom igen Lena! och Den fulaste flickan i världen jag fastnade för, vilken den sista Björn Olsson var med och skrev musiken till.

Samma Björn Olsson som han har arbetat mycket med i 2 steg från paradise, som är mest känd för att varit med att starta The Soundtrack of Our Lives och producerat mycket för Mando Diao, Bad Cash Quartret, Mattias Alkberg BD och just Håkan Hellström. Men på 2 steg från paradise så har han inte varit med och producerat dock har han varit med och skrivit hela sex av spåren.

Skivan i sig är rätt ojämn, inte till kvalitén, utan ljudbilden, den är inte direkt slätstruken om man säger så. Vilket kanske gör skivan lite mindre lätt att ta tills sig till att börja med, inte lika omedelbar som hans tidigare skivor varit. Men i det stora hela så är det en mycket mer belönande skiva än hans föregående För sent för Edelweiss. Både melodi- men främst textmässigt som jag tycker att man kan höra att han lagt ett extra kol på.

Det hörs även att han har inspireras rätt mycket från 60- och 70-tals favoriterna The Byrds med stämsång och jinglande gitarrer som tvärt avbryts av trevande tvärflöjter. Dock så vet jag inte om jag tycker att Björne-soundet på titelspåret var en speciellt bra idé.

Det är i balladerna som jag tycker Håkan lyser som starkast på denna skivan, de smärtsamt vackra Jag vet vilken dy hon varit i, Vid protesfabrikens stängsel och det avslutande spåret Du är snart där.

Betyg: 8/10

Bästa spår: Jag vet vilken dy hon varit i, Du är snart där, Dom där jag kommer ifrån och Shelley. Kolla även in Björn Olssons fantastiska Tjörn.

1 kommentar: