måndag 14 juni 2010

Dinosaur Jr.


Dinosaur Jr. kan mycket väl vara ett av världshistoriens bästa rockband, så är det bara.

Att säga att de har haft en brokig historia är en underdrift som heter duga, för det har inte varit en solskenshistoria för bandet direkt. Det hela började med när bandets basist Lou Barlow valde att, efter deras tredje skiva Bug, hoppa av bandet efter mycket bråk med gitarristen och sångaren J Mascis. Mycket på grund av J's kontrollbehov och den dåliga stämningen den skapade dem emellan. Och efter bandets femte studioalbum Where You Been från 1993 hoppade även trummisen Murph av bandet.

Så det var många som blev överraskade när de 2005 utannonserade att originaluppsättningen skulle återförenas för att åka ut på en Europaturné. En turné som måste ha gett dem blodad tand för två år senare kom deras åttonde studioalbum, Beyond. Den första skivan sedan 1989 med original-lineupen. En skiva som skulle visa sig vara början av Dinosaur Jr.'s återkomst.

Förra året släppte de uppföljaren till Beyond, Farm, vilket min mening är ett av förra årets absolut bästa album.

Men vad låter då de förhistoriska juniorerna som? Soundet har ändrats lite från deras tidigare skivor som lutade lite mer åt grunge hållet, men de har alltid haft kvar det distade soundet och J Mascis lite släpiga röst. Nu låter det lite mer som melodisk indie-rock som avbryts, likt en blixt från klar himmel, av J Mascis bländande gitarrsolon som smälter ansikten snabbare än arken i Raiders of the Lost Ark.

Att lista de bästa låtarna är ett uppdrag som till och med Tom Cruise skulle ha problem med, men jag ger mig på ett försök att lista de 10 bästa som finns på Spotify.

I Don't Wanna Go There, What Else Is New?, Plans, Said The People, Almost Ready, Freak Scene, The Lung, Little Furry Things, The Wagon och Puke + Cry. Egentligen skulle jag vilja lista alla låtarna men om man ska välja ut de absolut bästa just nu så får det nog bli dessa, med reservation för att jag ändrar mig om en halvtimme. Avslutande så vill jag länka till en livspelning av deras cover på Just Like Heaven den visar verkligen hur förbannat skickliga de är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar