tisdag 8 juni 2010

The National - High Violet

För snart en månad sen släppte den amerikanska indie-rock gruppen The National sin minst sagt efterlängtade femte fullängdare, High Violet.

The National har hållit på ett bra tag nu, i över tio år. Men har inte förens nu, i och med den nya skivan, fått sitt riktiga genombrott till den stora massan. De fortsätter i samma spår som i tidigare skivor, men tar vidare musiken till en högre nivå.

Om ni inte redan har hört skivan så tycker jag verkligen att det är på tiden. Kan speciellt rekommendera låtarna Terrible Love, Bloodbuzz Ohio och Runaway som bra inledning om man inte har hört dem tidigare.

Sen så tycker jag även att ni ska lyssna på deras tidigare skiva, Boxer från 2007, där den fantastiska Slow Show finns med på. Men först och främst så måste ni verkligen kolla in den smärtsamt vackra stopmotion videon Out Of A Forest som har just Slow Show som soundtrack.

Detta är som ni märker mitt första inlägg och tips, mitt nästa tips kommer nog vara lite mer lättsamt och somrigt än vad The National är, men kände att jag bara var tvungen att tipsa om denna fantastiska skiva.

Tänker inte heller göra någon större presentation utav mig själv, utan bara säga att jag heter Erik, lyssnar på allt från Morrissey till Meshuggah men är förbannat kräsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar